donderdag 29 juli 2010

Keramische Koekenpan, een achterhaalde revolutie?

Kijk voor nog meer informatie over pannen en kookwinkels bij u in de buurt op http://www.kramerkookt.nl

Een nieuwe revolutie! De keramische koekenpan (Greenpan of Balans)! 1 koekenpan om zowel vlees als eiwit mee te bakken! Maar is het wel nieuw? En kun je er wel alles mee bakken?

Keramiek wordt al heel lang gebruikt in veel verschillende vormen. Denk maar aan serviezen, wasbakken of botimplantaten. Daarnaast wordt het ook al een tijdje gebruikt voor kookgerei zoals bij gietijzeren braadpannen als een emaillelaag maar sinds een een paar jaar is de keramische laag ook aangepast om in een koekenpan gebruikt te worden en komt daarmee naast de gebruikelijke Teflonlaag te staan die wij al jaren kennen.

Sinds deze ontwikkeling is de keramische koekenpan een ware rage geworden en wordt door meerdere leveranciers in een goed verhaal verpakt. Zo wordt er verteld dat deze laag enorm mileuvriendelijk is en dat het ook nog eens veiliger is om in te koken.

Wat zijn nu eigenlijk de positieve eigenschappen van een keramische koekenpan? Het belangrijkste is dat het een laag is die hoge temperaturen aankan tot 400 graden waar een teflonlaag een veel lagere temperatuur kan hebben. Dit maakt de keramische koekenpan een stukje beter bestand tegen oververhitting.
Het is ook een hele gladde laag waardoor je met boter of vet een soort van anti-aanbaklaag krijgt. Dit maakt het dan weer geschikt voor eitwitrijke producten die snel aanzetten.

Maar er zit ook een negatieve kant aan keramische koekenpannen. Ze zijn een stuk kwetsbaarder dan zowel een roestvrijstale koekenpan en een koekenpan met een Teflonlaag. Toen deze nieuwe koekenpan op de markt werd gebracht was de garantie 5 jaar. Dat werd al snel teruggedraaid naar 2 jaar en nu hebben sommige zelfs nog maar 1 jaar garantie. Dit heeft te maken met het feit dat de keramische laag met tikken op de rand of intensief gebruik kan gaan scheuren en na verloop van tijd kan de laag zijn anti-aanbakeffect verliezen.

Om dus de conclusie te trekken wanneer je in winkel staat en je twijfeld wat je zou moeten nemen zou je het volgende over alle koekenpannen moet denken. Roestvrij stale koekenpannen zijn zomerbanden, Anti-kleefkoekenpannen zijn winterbanden en Keramische koekenpannen zijn all-weather banden. Een acceptabele combinatie van beide maar van beide niet optimaal.

Ik zeg niet dat dat deze koekenpan slecht is, maar het is maar net wat je in de koekenpan klaar wil maken. Natuurlijk blijft de ontwikkeling ook doorgaan en wordt er constant gesleuteld aan de koekenpannen. Zo komt Fissler met een donkere keramische laag in het najaar wat alweer een stuk steviger is. Het is toch mens eigen om alles wat er is te perfectioneren, ook al is het concept decenia oud.

Kijk voor nog meer informatie over pannen en kookwinkels bij u in de buurt op http://www.kramerkookt.nl

23 opmerkingen:

  1. Maar de Teflon laag is toch giftig en de keramische niet ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hou mijn volgende blog in de gaten. Leg ik alles uit over de Teflonlaag en zijn giftigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi kramerkookt,

    ik zie in je blog steeds weer pannen van Fissler, maar nog geen keramische laag. Is die er al of wagen ze zicht daar niet aan?

    harry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi,
    Mijn ouders hebben de air- pan bij hun tv cadeau gekregen, heb jij hier wel eens mee gekookt?
    En ik kook al jaren in gietijzeren pannen, alles wordt er lekkerder van, ook rijst en aardappelen.
    Je moet ze alleen wel goed onderhouden

    http://www.novisell.nl/air-pan-pro-mailaanbieding-p-1784.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Harry,

    Dit najaar verwacht ik de eerste keramische pan van Fissler. De reden dat dit zo laat komt is omdat deze nu intensief getest wordt op kwaliteit.

    Hou in het najaar de kookwinkels in de buurt in de gaten.

    Groeten,

    Kramer Kookt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Robin5866,

    Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik zelf nog nooit deze airpan heb mogen testen maar ik geloof dat ik hem wel eens bij een TellSell reclame heb gezien.
    Ik moet zeggen dat de beschrijving op jou link over de airpan vrij algemeen is en dat de air-pan buiten een leuk verhaal niet echt iets bijzonders lijkt, maar nogmaals ik heb hem niet zelf getest en als jou ouders hem prettig vinden zal het vast een goede pan zijn. Check mijn blog http://kramerkookt.blogspot.com/2010/07/een-steak-is-geen-omelet.html om te zien hoe een RVS koekenpan goed te gebruiken.

    Hou ook mijn volgende blog in de gaten om te weten te komen hoe de kwaliteit van pannen te testen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb een paar anti aanbak koekenpannen en 1 hele gewone RVS pan, de RVS heb ik al jaren en er bakt mij niets in aan, terwijl de antiaanbakpannen na 1,5 totaal gaar zijn. RVS bakt nooit aan mits je de temperatuur maar goed heb, niet te koud en zeker ook niet te heet, bij vlees ff schudden, eerste paar sec in beweging houden er je hebt nooit problemen. daarnaast vind ik zelf dat rood vlees stukken mooier bakt en krokanter wordt dan in antiaanbak.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben in het bezit van de keramische pan van Fissler, FANTASTISCH !!
    Weet jij toevallig of hier ook een wok van uitkomt ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ten eerste excuses voor de late reactie.

    Tot op heden bestaat er helaas enkel een koekenpannenlijn.

    Omdat Fissler altijd bezig met ontwikkeling kan ik me voorstellen dat het er wel aan zit te komen.

    Ik zal mij ogen en oren open houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een keramische wok zou fantastisch zijn !
    Ik wil geen andere koekepan meer dan met deze laag. Ik had er eerst wat gemengde gevoelens bij, ik had al een anti aaanbak en een rvs pan maar nu ben ik helemaal om, voortaan alleen nog keramisch !
    [tussen haakjes, ik heb een Fissler]

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om te horen dat het je zo bevalt. Ik moet wel zeggen voor de een werk het ene prettiger en voor de ander weer iets anders.

    Nu vind ik zelf dat Fissler wel een van de betere kwaliteit keramische pannen heeft.

    Succes ermee.

    Heb je nog vragen laat maar weten misschien kan ik je nog wel helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor je duidelijke blog. Dit heeft me vandaag weerhouden om de Ceramicore pan te bestellen bij Tommy Teleshopping. Ik ga me nu verdiepen in Fissler.
    Gerdien

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gerdien,

    Kijk anders ook een op mijn andere website www.kramerkookt.nl Hier staat nog meer informatie over pannen en ook kun je kookwinkels bij jou in de buurt vinden.

    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Keramisch koken??
    Action !!!!(Ja, die winkel ja) € 4,95 voor een prima pan. En is ie stuk? Haal je voor dat geld toch gewoon een nieuwe !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedere pan heeft andere kwaliteiten t.o.v. prijs. En er is voor iedereen een product dat bij hem/haar past.

      Verwijderen
  15. Geldt het ook voor de iets duurdere pannnen van ikea?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb sinds 1 maand de pan van Figuretta en nu al schuurtjes erin,balen.
    Nog iemand anders deze ervaring op zo`n korte tijd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb drie Figuretta pannen op de huishoudbeurs gekocht. De grootste krijgt al krassen en de laag blijft echt niet wit, is al verkleurd! Heb hem nog geen maand dus baal ontzettend

      Verwijderen
  17. Persoonlijk ga ik toch echt voor de keramische pan. Ook omdat dit veel gezonder is i.v.m. het niet gebruiken van boter of olie.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wij als echte "pannen kenner" kunnen jullie de keramische pannen van Royalty Line echt aanbevelen. De keramische bodem zorgt ervoor dat het eten niet aanbakt en vlees/vis egaal bruin wordt, en dat ZONDER boter! Ook zijn de pannen heel erg makkelijk schoon te maken. Neem eens een kijkje in onze webshop www.kitchenandmore.nl voor leuke aanbiedingen van keramische pannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Download and install beep.com paid applications completely free. official source The apps that are not discovered Tutu Helper - Download here on Nokia, iPhone, Blackberry on other stores can be discovered here. TuTu Download and also use without prison breaking. TuTu App Easily obtain the hacked apps.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. The chair will harmonize many eating tables with medium.com/ the selection of colours on offer. It sits at the high-end of the marketplace Title although the extras are half the price of the Evomove Nomi Best High Chair — Stand-Alone High Chairs so you anticipate qualit these chairs last very well.

    BeantwoordenVerwijderen